Drie overwegingen bij de aankoop van elektrische bouwmachines

13 juli, 2022| 6 minuten leestijd

Alle bedrijven, ongeacht hun bedrijfstak, worden steeds meer gedwongen om “groener te gaan werken”. Voor mensen in de bouw is het verhogen van de duurzaamheid van machines niet alleen wettelijk verplicht – het is ook goed voor de zaken. Wat is nu de beste strategie om dit soort machines aan je machinepark toe te voegen? Bekijk onze lijst hieronder met 3 van de belangrijkste overwegingen bij de aanschaf van elektrische bouwmachines.

1. Soorten machines

Fabrikanten van machines onderzoeken diverse methodes om de koolstofuitstoot te verminderen of volledig te elimineren. Dit betekent dat bedrijven die duurzaam materieel willen aanschaffen, hun opties moeten bekijken. Elektrisch bouwmaterieel kan verwijzen naar een breed scala aan machinetypes, waaronder batterij-elektrisch bouwmaterieel (vaak bekend als BEV’s), volledig elektrisch bouwmaterieel en hybride elektrisch bouwmaterieel.

Hier volgt een kort overzicht van de soorten elektrische bouwmachines die momenteel op de markt zijn:

Machines met kabelaandrijving en BEV’s kunnen ook in de categorie “volledig of volledig elektrisch bouwmaterieel” vallen.

  • Hybride elektrisch bouwmaterieel – machines die in de hybride categorie vallen, maken gebruik van een bron van elektrische energie, zoals accu’s, een stroomkabel, of waterstof-brandstofcellen, gecombineerd met diesel. Deze veelzijdige hybride machines helpen de kloof te overbruggen tussen de huidige technologie van elektrisch bouwmaterieel en de toekomstige innovaties die uiteindelijk een vermogensdichtheid zullen bieden die vergelijkbaar is met die van diesel.

Een andere overweging…

2. Milieu-effecten

Inzicht in de milieueffecten van elektrisch bouwmaterieel speelt ook een belangrijke rol bij de beslissing welke duurzame machines voor je geschikt zijn.

Volgens een rapport van de Verenigde Naties is ongeveer 23% van de wereldwijde CO2-uitstoot afkomstig van de bouwsector en is ongeveer 5,5% van die uitstoot afkomstig van bouwmachines. Veel steden en gemeenten over de hele wereld nemen nieuwe regels aan voor bouwzones, waaronder de invoering van emissievrije bouwplaatsen. Oslo, Helsinki en Kopenhagen lopen in Europa voorop, waarbij bij sommige projecten aannemers met emissievrije of emissiearme machines een voorsprong hebben op hun concurrenten.

Verhuurbedrijven, zoals Boels Rental, omarmen deze nieuwe ontwikkelingen door elektrisch bouwmaterieel aan hun vloot toe te voegen. Zowel volledig elektrische bouwmachines als hybride elektrische bouwmachines zijn beschikbaar voor eindgebruikers om dit type machines uit te proberen.

Een ander groot voordeel van elektrisch bouwmaterieel is de vermindering van de geluidsoverlast. Hoewel dit vaak wordt overschaduwd door discussies over duurzaamheid, is lawaai een belangrijk punt van zorg voor werknemers op bouwplaatsen en voor bedrijven en woningen in de buurt. Geluidsarm elektrisch bouwmaterieel kan gevaarlijke niveaus van excessief lawaai helpen verminderen die gehoorverlies, tinnitus en zelfs ongevallen op de bouwplaats kunnen veroorzaken. En aangezien bouwplaatsen met lage emissies vaak ook voorschriften inzake lawaai bevatten, is elektrisch bouwmaterieel een geweldige oplossing die aan beide eisen kan voldoen.

3. Kosten

Brandstof, reparaties, TCO. Deze onderwerpen zijn van het grootste belang bij het kiezen van het juiste type machine. Als het gaat om elektrisch bouwmaterieel, is het belangrijk om de kosten te begrijpen die gepaard gaan met deze activa en hoe ze in uw budget passen.

Momenteel is de prijs van elektrisch bouwmaterieel hoger dan die van dieselmachines, voornamelijk vanwege de kosten voor de accu’s die nodig zijn om deze machines aan te drijven. De prijsstijging houdt ook rekening met de tijd en de investeringen die nodig zijn om dit type uitrusting te ontwerpen. Sommige studies hebben echter aangetoond dat de besparingen door het afzien van diesel en de lagere onderhoudskosten de aanvankelijke hogere kosten kunnen compenseren.

Twee andere belangrijke overwegingen zijn voldoende infrastructuur voor het verkrijgen van elektriciteit en oplaadtijden. Net als bij elektrische personenauto’s is het aanleggen en onderhouden van de infrastructuur om elektrisch aangedreven bouwmaterieel in beweging te houden een voortdurende uitdaging waaraan de EU en haar lidstaten hard werken.

Leuk artikel? Klik hier en abonneer je op onze blog!

Intussen hebben OEM’s zoals Volvo machines ontwikkeld met lithium-ion batterijen die kunnen worden opgeladen via een stopcontact van 220/240 volt. Fabrikanten kijken ook naar mogelijkheden zoals mobiele stroombanken en zonnepanelen die stroom kunnen leveren wanneer het plaatselijke elektriciteitsnet niet toegankelijk is. Om de huidige uitdagingen op het gebied van infrastructuur het hoofd te bieden, hebben bedrijven zwaar geĂŻnvesteerd in snel oplaadbare accu’s die een hele werkdag meegaan. Volvo, Bobcat, JCB, Caterpillar en andere OEM’s hebben onlangs machines op de markt gebracht met accu’s die 6-8 uur per dag stroom kunnen vasthouden en binnen 2-4 uur weer kunnen worden opgeladen.

Een laatste punt van overweging is de restwaarde en de doorverkoopwaarde. Elektrisch bouwmaterieel is nog steeds in ontwikkeling en het aantal machines op de markt wordt sterk overtroffen door conventioneel dieselmaterieel. Bovendien bevindt het overgrote deel van de gebruikte elektrische bouwmachines zich nog in hun eerste levenscyclus en is er nog geen transactie geweest op de markt voor gebruikte machines. De komende jaren zullen door Ritchie Bros. meer transactiegegevens over elektrisch materieel worden verzameld, maar we hebben onlangs een interessant rapport uitgebracht met de belangrijkste trends en restwaarde van gebruikt elektrisch materieel. Wat je ook in gedachten moet houden, is de bedrijfstijd van de machine. Met elektrische bouwmachines is er geen sprake van stilstand. Wanneer de bestuurder stopt met werken met de machine, schakelt de elektrische motor uit, waardoor de bedrijfstijd drastisch wordt verkort.

Dus wat is de moraal van het verhaal? Duurzaamheid is een blijvertje. De regelgeving wordt steeds strenger, nu de EU de emissienormen van fase V heeft aangenomen. En waarnemers speculeren dat tegen 2029 het merendeel van de uitrusting in de bouw, mijnbouw en landbouw elektrisch zal zijn. Als je er klaar voor bent om elektrische bouwmachines aan je vloot toe te voegen, zijn er fantastische opties beschikbaar om aan deze behoeften te voldoen, of het nu gaat om BEV’s of hybride elektrische bouwmachines. Het is een opwindende tijd voor de markt en elektrisch materieel is een blijvertje.

Naar boven