6 trends om in de gaten te houden voor 2024

1 november, 2023
Sebastian Popp, Economisch Directeur bij CECE, en Chris Sleight, Algemeen Directeur van Off-Highway Research, deelden belangrijke inzichten over de markt voor bouwmaterieel tijdens Moerdijk Live Xperience.

De wereldwijde markt voor bouwmaterieel laat volgend jaar naar verwachting een lichte daling zien, omdat de vraag naar machines afneemt. Deze zal waarschijnlijk minder ernstig zijn voor materieel voor infrastructurele werken en ernstiger machines voor nieuwbouw, waardoor de totale volumes komend jaar op een relatief goed niveau blijven, zo waren de experts het eens tijdens Moerdijk Live Xperience in oktober. 

Dit is een belangrijke conclusie van wat Sebastian Popp, Economic Affairs Manager bij CECE, en Chris Sleight, Managing Director van Off-Highway Research, deelden met het publiek tijdens een interessante Insights Session, die op 10 oktober plaatsvond in Moerdijk, Nederland. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste punten uit hun presentaties:

1. Woningbouwsector vertraagt door hoge rente

Europa ziet waarschijnlijk geen bbp-krimp van de economie, maar wel een lichte krimp dit jaar of volgend jaar in de bouwproductie, legde Popp uit. Dit komt vooral door de nieuwbouw, en dan met name in de woningbouw, die direct samenhangt met de hogere hypotheekrente.

De hogere rentetarieven die we momenteel op de woningmarkt zien, zijn niet historisch hoog, maar vereisen wel dat onze sector zich aanpast. We verwachten dit duidelijk te zien met een krimp van de bouwproductie in Europa, zowel dit jaar als volgend jaar, voordat we hopelijk in 2025 weer groei zullen zien“, zei hij.

De rentetarieven zijn gestegen, wat van invloed is op de woningbouwactiviteit, bevestigde Sleight tijdens zijn presentatie. Dit heeft weer invloed gehad op de vraag naar compacte machines. In volume uitgedrukt zal de markt daarom naar verwachting dalen.

Er zit momenteel echter veel infrastructuurwerk in de pijplijn als gevolg van stimuleringsuitgaven in de bouw. Daarom zal de markt voor zwaar materieel naar verwachting op een goed niveau blijven, en zeker op een beter niveau dan het segment van compact materieel.

2. Nieuwbouw versus infrawerken

Volgens Popp is het huidige marktsentiment, dat alles wat te maken heeft met de bouw in de problemen zit, terwijl alles wat te maken heeft met civiele techniek een beetje stabieler functioneert, gedreven door overheidsinvesteringen, gaf hij aan.

“Bedrijven die bouwmachines produceren (heftoestellen, betonmachines en onderdelen, enz.) zagen het aantal nieuwe orders met 40% dalen in de eerste acht maanden van 2023. Dit aantal is te hoog, zelfs in een cyclische sector van ups en downs zoals de onze. Maar als we kijken naar grondverzet- en wegenbouwmachines, zien we een daling van 9-12%, wat normaal is gezien de huidige marktsituatie”, aldus Popp.

Daarnaast is de voorkeur voor Europese machines enigszins veranderd, merkte Sleight vanuit Off-Highway Research op. Minigravers zijn daarbij populairder geworden ten koste van meer traditionele machines, zoals schrankladers en graaflaadcombinaties.

We zien een groeitrend in compact materieel in Europa, omdat compacte machines geschikter zijn voor kleine en volle Europese steden. Graafmachines, wielladers en verreikers vormen momenteel 95% van de Europese vraag“, wist hij.

3. Verhuur, de grootste afnemer

Als je kijkt naar wie materieel kopen in Europa, dan zie je dat de verhuur iets groter is dan de aannemerij. Het zijn echter de verhuurbedrijven die de neiging hebben om volumemachines en compacte machines te kopen, terwijl aannemers in de bouw meestal zwaarder grondverzetmaterieel kopen“, vertelde Sleight het publiek tijdens zijn presentatie.

Lees ook: Heavy equipment rental: Key trends to watch in 2023

4. Chinese markt

De impact van de Chinese markt in Europa zal komend jaar aanhouden, benadrukte Sleight tijdens zijn presentatie. De stimuleringsuitgaven in China in 2008-2009 als reactie op de wereldwijde financiële crisis bedroegen in twee jaar tijd bijna 600 miljard dollar. De regering bouwde bijna van de ene op de andere dag het grootste hogesnelheidsnetwerk ter wereld. Dit betekende echter dat het geld onmiddellijk werd uitgegeven en na twee jaar werd de markt verpletterd.

Wat we nu zien in de nasleep van COVID-19 is vergelijkbaar: een explosief stijgende activiteit in de laatste twee jaar, die nu wegvalt, verergerd door de problemen in de vastgoedsector. De productie in China is de afgelopen 15 jaar altijd hoger geweest dan de binnenlandse verkoop, legde Sleight uit.

Aangezien de export van machines sinds 2000 voortdurend is gestegen en de hele markt is ingestort, zal China dit jaar voor het eerst meer materieel exporteren dan het in eigen land verkoopt. Het zal ook meer bouwmachines exporteren dan elk ander land ter wereld.

Sleight vervolgde: “De druk die de Chinese OEM’s in het thuisland voelen, zorgt ervoor dat ze veel meer geïnteresseerd zullen zijn in overzeese markten. Vooral in opkomende landen, maar ook in Europa, waar er meer stabiliteit is en minder prijsgevoeligheid. Ze zijn hier om te blijven en ze hebben een grote impuls op de Europese markt.

5. Landbouw, een belangrijke markt

Hoewel we het hebben over bouwmachines, merkte Sleight terecht op dat ongeveer 10-15% van de vraag in Europa afkomstig is vanuit de landbouw. Daarbij gaat het vooral om compacte machines, zoals kleine wielladers, mini- of midigravers en verreikers. 

6. Ruimte voor verbetering in elektrificatie

Hoewel iedereen het steeds heeft over de elektrificatie van (zwaar) materieel, is de marktpenetratie van emissievrije machines nog steeds laag en dat is een duidelijk teken dat er overheidssubsidies nodig zijn om het financieel aantrekkelijker te maken, aldus Popp.

Duitsland is bijvoorbeeld de grootste markt voor bouwmaterieel in Europa, maar het elektrische aandeel van compacte grondverzetmachines die daar vorig jaar werden verkocht, was met 0,35% vrijwel niks. Dit toont aan dat zelfs een gigantische markt als Duitsland “niet werkt” als het gaat om het elektrificeren van bouwmachines zonder stimuleringsmaatregelen, zei hij.

Het zal zeker tijd kosten voordat we een substantieel aandeel emissievrije machines bereiken, maar het komt wel. En misschien zelfs eerder dan later. Zoals Bill Gates zei, hebben we de neiging om de verandering die binnen 2 jaar plaatsvindt te overschatten, maar onderschatten we de verandering die over 10 jaar zal plaatsvinden. En ik denk dat juist dit is wat er zal gebeuren met elektrische machines.

In deze dynamische markt is de timing bij verkopen heel belangrijk. Wilt u meer weten? Ontdek waarom u uw overtollige materieel zou moeten verkopen voor het einde van 2023

Zie ook
Een CAT D10R rupsdozer behoorde tot de duurste machines die verkocht werden via Ritchie Bros. in de eerste zes maanden van 2023. Top-10 van duurste machines in Europa in eerste helft van 2023
Naar boven