Onze Oplossingen
Vrouwen in de materieelsector: Vier verhalen van Ritchie Bros.
Nieuws7 maart, 2023
De wereld van zware bouwmachines wordt nog steeds een door mannen gedomineerd. Bij Ritchie Bros. zien we een groot deel van ons succes in getalenteerde vrouwen in diverse functies, die samenwerken en geweldige dingen bereiken. Voor Internationale Vrouwendag 2023 spraken we met vier van hen. Wat zijn hun ervaringen en ambities?
Elk jaar verkoopt Ritchie Bros. wereldwijd honderdduizenden machines via verschillende kanalen. Het verkoopproces via Ritchie Bros. is het resultaat van het geweldige werk van alle medewerkers. Het begint met de Territory Manager van het bedrijf, die er altijd is om klanten door het proces te begeleiden.
Territory Managers zijn vaak het eerste contactpunt met een klant en waar de transactiecyclus begint. Zij leren de klanten en hun behoeften kennen, brengen het materieel in kaart, bieden de beste verkoopopties en helpen bij het maken van afspraken.
Maak kennis met Laura Roberts, Territory Manager voor centraal en westelijk deel van Groot-Brittannië, die haar reis met Ritchie Bros. 11 jaar geleden begon op onze vestiging in Brisbane, Australië. Al vroeg in haar leven wist Laura dat ze een carrière in Sales wilde.
“Werken binnen Sales, Marketing en Inside Sales gaf me een echt inzicht in de business. Hieruit volgde ik een trainingsprogramma voor Territory Managers, dat me de basisvaardigheden gaf om de weg op te gaan en te beginnen met het opbouwen van relaties met klanten.“
Laura heeft veel klanten in het VK geholpen met de verkoop van machines, en met groot succes. Onlangs sloot ze een contract voor tien grote AT-kranen met een toonaangevend kraanverhuurbedrijf en tekende een compleet contract met een bouwbedrijf dat gaat stoppen.
Shirin Bazargan, Regional Operations Manager voor Ritchie Bros. in het Midden-Oosten, draagt op een heel andere manier bij aan het succes van het bedrijf. Afkomstig uit Dubai, uit een familie van Perzische handelaren, stroomt bij haar het ondernemerschap door de aderen. In mei 2021 trad Shirin bij Ritchie Bros. in dienst als office operations manager en is onlangs overgestapt naar haar huidige functie.
Shirin leidt het Dubai Operations team, dat zich bezighoudt met allerlei activiteiten met betrekking tot de veilingen en de yard in de Verenigde Arabische Emiraten. Met haar team behandelt ze vragen van kopers, inkomend/uitgaand materieel, import, administratie, optimalisatie van klantreizen en nog veel meer.
In het Europese hoofdkantoor van Ritchie Bros. in Nederland is ook het Marketplace-E specialistenteam te vinden en hun projectleider Barbara Boukal. Dankzij haar meertalige vaardigheden helpt Barbara kopers en verkopers op dit platform om succesvol zaken te doen. Een essentieel onderdeel van haar rol is het leiden en beheren van projecten en het nauw samenwerken met cross-functionele teams.
Het geheim achter haar succes? Haar vermogen om contact te maken met klanten, zegt ze. “Ik denk dat het belangrijkste in dit werk het opbouwen van relaties is. De klant op zijn gemak stellen bij zijn aankoop, hem een persoon laten voelen en geen nummer.”
Twee verdiepingen lager in hetzelfde gebouw vind je het marketingteam met Yasmina Emad Moustafa Morsy. Yasmina komt oorspronkelijk uit Egypte. Ze verhuisde naar Nederland voor studies en kwam in augustus vorig jaar in dienst bij Ritchie Bros. Als expert in Digital Marketing voert ze online campagnes uit om het aanbod van Ritchie Bros. te promoten en kopers van over de hele wereld binnen te halen.
Waarom talentvolle vrouwen voor Ritchie Bros. kiezen
De medewerkers van Ritchie Bros. zijn een grote aanwinst voor het bedrijf. Maar wat vinden ze leuk aan Ritchie Bros. als werkgever? Alle vier de ondervraagden geven eenzelfde antwoord: het internationale karakter.
Voor Shirin is het de solide organisatie die diversiteit ondersteunt. “De ‘one team, all in’ mentaliteit ontwikkelt een teamgeest die begint bij de mensen, die kennis verheldert en toekomstige leiders creëert.”
Hetzelfde geldt voor Barbara. Geboren in Duitsland – uit Tsjechische ouders – en opgegroeid in Nederland, belichaamt zij de internationale gedachte van Ritchie Bros. Precies dát trok haar aan bij Ritchie Bros. “Ik hou ervan om in een meertalige omgeving te zijn en te werken met mensen van verschillende nationaliteiten. Ook al werk ik voornamelijk met teamleden en klanten uit Europa, de culturen zijn nog steeds divers. Dit daagt me uit om meer open te staan“, laat ze weten.
“Het is echt een wereldwijd bedrijf“, bevestigt Yasmina. “Er is zoveel culturele diversiteit binnen de organisatie. Dit bevordert het saamhorigheidsgevoel onder de werknemers.” Yasmina wist niet wat ze kon verwachten voordat ze in dienst trad bij een bedrijf dat andere bedrijven helpt bij het kopen, beheren en verkopen van zwaar materieel. Maar vanaf het eerste moment dat zij het kantoor in Breda binnenstapte, voelde ze een vriendelijke omgeving, waardoor ze zich onderdeel voelt van een team.
“Toen ik voor het eerst bij het team kwam, verwachtte ik meer mannen te zien, dus ik was verrast dat de meesten vrouw waren. Niet alleen in marketing, maar het is inspirerend om te zien dat vrouwen grote dingen bereiken en leidinggevende functies hebben, waaronder zelfs de CEO van ons bedrijf. Voor mij was dit erg stimulerend“, merkt ze op.
Bruikbare tips van Laura, Shirin, Barbara en Yasmina
Volgens het Committee for European Construction Equipment (CECE) is de verhouding tussen mannen en vrouwen in onze bedrijfstak 85:15. Shirin ziet dit als een gevolg van opgelegde stereotypen. Toch is zij zelf, als onderdeel van Ritchie Bros., geen enkele uitdaging tegengekomen als vrouw in deze sector. “Het wordt misschien gezien als een door mannen gedomineerd wereldje, maar net als ik zijn veel vrouwen gedreven door succes in deze specifieke branche“, legt ze uit.
Haar advies aan andere ambitieuze vrouwen die in de (bouw)machinewereld gaan werken, is om zich niet geïntimideerd te voelen en buiten hun comfortzone te treden. “Je zult nooit weten waartoe je in staat bent, totdat je in jezelf gelooft en je zinnen zet op het bereiken van het hoofddoel. Dan zul je versteld staan van wat je hebt gerealiseerd!“
“Er bestaat een algemene perceptie dat zwaar materieel een ‘mannenbaan’ is en dat vrouwen te maken kunnen krijgen met stereotypen of vooroordelen van collega’s, klanten of leidinggevenden. Ik heb echter gemerkt dat dit niet het geval is. Ritchie Bros. heeft een inclusieve werkomgeving gecreëerd door opleidingsprogramma’s en carrièretrajecten aan te bieden“, voegt Laura toe, die iedereen met interesse in zwaar materieel adviseert om op zoek te gaan naar opleidingsmogelijkheden om hun vaardigheden verder uit te breiden.
“Het maakt niet uit of je een man of vrouw bent; als je hard werkt aan je ontwikkeling en een passie hebt voor deze branche, kun je uitdagingen overwinnen… Ik raad iedereen aan om in de materieelsector te gaan werken en ik hoop dat vrouwen vanaf de basis worden geïnspireerd, zodat stereotypen in de industrie niet blijven bestaan“, zegt ze.
“Nu de sector steeds diverser wordt en steeds meer vrouwen belangrijke functies bekleden, mag niemand zich door stereotypen laten tegenhouden. Omarm je uniekheid en breng een andere ervaring op tafel. Als het niet uitdagend is, zal het niet lonend zijn“, vertelt Yasmina tot besluit.
Vier powervrouwen over hun favoriete (zware) machine –Laura: “De bulldozer is hét werkpaard van de bouwsector. Ik geniet er altijd van om op projecten deze machine aan het werk te zien in de omgeving waarvoor hij is gebouwd.” –Shirin: “De graaflaadcombinatie, omdat het een 2-in-1-toepassing is met verschillende aanbouwdelen, waardoor hij uiterst multifunctioneel is en een goede doorverkoopwaarde heeft.” –Barbara: “Een Volvo knikdumper is de machine die ik het meest verkocht heb en associeer met blije gevoelens.” –Yasmina: “De hydraulische graafmachine, omdat ik de kans kreeg er eentje te bedienen en dat was een ongelooflijke ervaring om het vak beter te leren begrijpen en me te verbinden met deze bedrijfstak.” |
Zie ook
Topartikelen op Ritchie Bros.’ blog in 2023 |
Naar boven