Een markt van verkopers: een interview met Jeroen Rijk

15 juni, 2021

Ritchie Bros.’s Managing Director voor de EMEA en Latijns-Amerikaanse regio, Jeroen Rijk, werkt al 25 jaar in de industrie voor zwaar materieel. In die tijd heeft hij de sector en de wereld industrie zien pieken en dalen – gedicteerd door regionale en internationale hoogtijden, recessies, grondstoffentekorten en nog veel meer. Hij heeft echter nog nooit de ongekende hoge vraag naar materieel van dit moment meegemaakt, waardoor de concurrentie tussen bieders en de verkoopprijzen de pan uit rijzen. Zou dit een van de beste tijden in decennia kunnen zijn om zware machines te verkopen?

Wat heeft het afgelopen jaar de markttrends bepaald?

Vraag en aanbod van machines op de markt is direct gerelateerd aan de mate van zekerheid die bedrijven hebben. Rond april 2020 was er onzekerheid in de sector vanwege de Covid-19 pandemie – niemand wist hoe het zou aflopen. Dit leidde tot een korte piek in het afstoten van apparatuur om cash te genereren.

Wanneer begon de vraag pas echt te stijgen?

Toen rond juli de beperkingen in het grootste deel van Europa werden opgeheven, kwam er verandering in de vraag. Hoewel de beperkingen in de distributieketen voor nieuwe machines bleven bestaan, begon de productiviteit weer aan te trekken. Op de veilingen zagen we de vraag groeien en groeien. Nu is de vraag veel groter dan het aanbod en dat drijft de prijzen op onze veilingen op. Ik heb nog nooit zoiets gezien in de 25 jaar dat ik in de sector werk.

Hoe verschilt deze vraagtrend van die in het verleden?

Het belangrijkste verschil is dat dit een wereldwijde trend is. Er zijn in de sector veel momenten geweest waarop het ene deel van de wereld sterk presteerde, maar andere regio’s zich in een of andere recessie bevonden. De economische crisis van 2008 bijvoorbeeld had zware gevolgen voor veel gebieden in de wereld, zoals de VS, Midden-Amerika en Europa, maar had weinig invloed op Azië. Omgekeerd, toen Azië in 1997 een grote financiële crisis doormaakte, kregen wij een grote toevloed van machines uit Azië op onze veilingen om over de hele wereld te worden verkocht. Nu piekt de vraag bijna overal waar je op de kaart kijkt, waaronder Brazilië, Zuid-Afrika, de VS, Canada, Europa, Dubai en Australië.

Hoe zit het met andere sectoren?

Interessant is dat het niet alleen geografisch is, maar dat je ziet dat de prijzen in meerdere sectoren zoals de bouw, landbouw, mijnbouw en transport sterk presteren. We hebben gezien dat landbouwtractoren, transportwagens, zware kranen en mijnbouwmachines het ook goed doen op de veilingen. Nu de prijzen sterk zijn, blijft het uiterst gunstig om alle soorten machines in geld om te zetten.

Welke effecten op de prijzen van bouwmachines ziet u op veilingen?

We zien momenteel prijsresultaten van bouwmachines op onze veilingen in Europa die gemiddeld 10 tot 15% hoger liggen dan een jaar geleden. Bij hydraulische graafmachines stegen de gemiddelde veilingprijzen in Europa met 23% tot gemiddeld €39.858,- per stuk. Ondertussen steeg de gemiddelde prijs van in Europa verkochte wielladers in het eerste kwartaal van dit jaar met 5,6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020.

Welke tip zou u bedrijven geven die misschien apparatuur te verkopen hebben?

Ik zou zeggen: maak gebruik van onze digitale platforms. Met ons internationale digitale marketingprogramma dat op volle toeren draait om kopers aan te trekken, is het geen uitzondering dat op onze veilingen jonge items met weinig uren worden verkocht tegen premium prijsniveaus. Niet alleen voor onze niet-gereserveerde Timed Auctions, maar we zien het ook bij onze gereserveerde oplossing, Marketplace-E. Met behulp van geavanceerde datatools houden we de bewegingen op de markt nauwlettend in de gaten. Ik zou verkopers willen aanmoedigen om hier gebruik van te maken en van de ondersteuning die ons team kan bieden.

Over Jeroen Rijk

Jeroen werkt sinds 1995 bij Ritchie Bros. en heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd binnen het bedrijf. Hij begon in de administratieve operationele kant met het assisteren van zowel kopers als verkopers wereldwijd, waagde zich met succes aan verschillende Operations en Sales rollen, en verhuisde in 2000 naar Spanje om een Ritchie Bros. vestiging binnen de Spaanse markt op te bouwen. Vandaag de dag is Jeroen Ritchie Bros.’s Managing Director EMEA en Latijns-Amerikaanse regio en woont hij met zijn vrouw en kinderen in Valencia, Spanje.

Zie ook
Sebastian Popp, Economisch Directeur bij CECE, en Chris Sleight, Algemeen Directeur van Off-Highway Research, deelden belangrijke inzichten over de markt voor bouwmaterieel tijdens Moerdijk Live Xperience. 6 trends om in de gaten te houden voor 2024
Naar boven