ONDERZOEK: 4 trends voor bouwbedrijven voor kopen en verkopen van machines

2 mei, 2021

Ritchie Bros. heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd, waarbij de meningen, ervaringen en plannen van meer dan 200 bouwbedrijven uit Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk werden gepeild. Het onderzoek toonde aan 4 trends in aan- en verkoop van materieel die elk bouwbedrijf moet kennen. Laten we erin duiken!

Klaar voor een explosie van orders in 2021

Na een jaar van stilleggingen van bouwterreinen, onvermijdelijke productiviteitsdalingen en algemene onzekerheid in de bouwsector, maken bedrijven zich op voor een aanzienlijke stijging in aan- en verkoop van materieel in 2021 naarmate de orders beginnen binnen te stromen.

Deze trend kwam onder meer naar voren in een recent onderzoek van Ritchie Bros., waarbij de meningen, ervaringen en plannen van meer dan 200 bouwbedrijven uit Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk werden gepeild. Het brede scala aan bedrijven omvatte wagenparken bestaand van 2 tot 200 machines met een omzet van €100.000 tot 500 miljoen euro.

72% van de ondervraagde respondenten zei dat ze hun vloot van zware machines wilden uitbreiden, waarbij 19% van de bedrijven van plan is hun vloot dit jaar nog aanzienlijk uit te breiden.

1. Het oude eruit en het nieuwe erin

Terwijl veel bedrijven van plan zijn hun materieel aan te schaffen, willen ze dit jaar ook hun machines van de hand doen en vervangen. Een groot deel van 92% van de respondenten is van plan om machines te verkopen die “te oud” zijn. Redenen om materieel te verkopen waren onder meer het ingewikkelde en dure onderhoud van deze machines. Vooral onder respondenten uit Duitsland, Frankrijk en Nederland is dit een van de hoofdredenen om materieel van de hand te doen, aangezien 40-50% van de respondenten dit als reden opgaf om machines aan kopers te verkopen. Daarnaast gaf 30% van de respondenten aan dat ze dit jaar een machine te zullen verkopen “omdat deze al enige tijd niet meer in gebruik is”.

2. De groei van online kopen en verkopen – een “digitaal resultaat” van Covid-19

Een van de belangrijkste resultaten van de Covid-19 pandemie voor de bouwmachinesector is de stijgende trend van online kopen en verkopen.

Een grote meerderheid van 88% van alle respondenten verklaarde dat zij ten minste een deel van hun materieel online zouden aankopen en daarnaast, een even groot gedeelte van 84% van de respondenten aangaf ook van plan was te zijn om via online kanalen materieel te gaan verkopen.

Onder de ondervraagde bedrijven leeft sterk het gevoel dat online aankoop en verkoop van machines de weg van de toekomst is voor de sector, waarbij 71% van alle respondenten het ermee eens is dat online aan- en verkoop van machines een geschikte vervanging is van traditionele methoden. Dit gevoel was bijzonder sterk in Duitsland en Frankrijk, waar 86% van de respondenten in elke regio van mening was dat online kopen en verkopen een goede vervanging is van de traditionele face-to-face-opties.

3. Volledig geïntegreerde klantenservice is nog steeds in trek

Wij weten dat ondanks de “digitale resultaten” dankzij Covid-19 , menselijke connectie essentieel is. Er is nog steeds een markt voor traditionele manieren van zakendoen.

Dit kwam met name tot uiting bij respondenten in het VK, waar 53% er de voorkeur aan gaf persoonlijk te kunnen kopen en verkopen of een fysieke locatie te hebben voor het afhandelen van hun machineparktransacties. Persoonlijke transacties werden ook geprefereerd door kleinere ondervraagde bedrijven die 2 tot 3 items bezaten, waarvan 92% deze manier van zakendoen nog steeds waardeerde.

Dit sentiment wordt herkend en omarmd door Ritchie Bros. Wij weten dat e-commerce weliswaar de norm is geworden, vooral in het afgelopen jaar, maar dat je het kopen van zware machines niet kunt vergelijken met het kopen van een paar schoenen op je favoriete website. Wij zullen altijd fysieke locaties aanbieden en onze klanten een persoonlijke service bieden. In de afgelopen zes maanden hebben wij kleinere locaties toegevoegd ( bijvoorbeeld, in Duitsland en Frankrijk), weg van onze belangrijkste veilingsites, om onze klanten het gemak te bieden materieel af te zetten zonder naar het andere kant van het land te moeten reizen om eenheden te verkopen.

4. Betere aan- en verkoopbeslissingen nemen door gebruik van data

De groei van online verkopen heeft ook geleid tot een grotere vraag naar meer directe informatie over materieel. Klanten willen meer relevante marktgegevens en streven naar een optimaal moment om beslissingen te nemen over het kopen en verkopen van materieel.

We zien steeds meer belangstelling van bouwbedrijven die op zoek zijn naar data intelligence om hun besluitvormingsprocessen te ondersteunen. Zij hebben wellicht overtollige machines op hun terrein gestald en staan voor de uitdaging om deze oudere machines te vervangen door nieuwere modellen. Ritchie Bros. kan klanten gegevens verstrekken die de marktprijzen voor machines aangeven , dit omvat merken, modellen, uren of kilometerstand en algemene conditie om klanten te helpen de juiste beslissing te nemen, om het best mogelijke resultaat voor hun bedrijf te behalen.

Zie ook
Ben je geduldig als een schildpad of dominant als een haai? Het begrijpen van alle biedstrategieën kan je helpen om je favoriete biedstrategie te vinden. Ontdek jouw favoriete biedstrategie en haal meer uit veilingen
Naar boven