Digitale transformatie komt naar de materieelsector

7 september, 2020

Vóór de coronacrisis werkte Ritchie Bros. al met systemen en software waardoor de live veilingen vrij vlot omgeschakeld konden worden naar 100% online veilingen. Dit was geen toeval. Met name de afgelopen tien jaar heeft het bedrijf gestaag een e-commerceplatform gebouwd dat de manier waarop bedrijven machines kopen en verkopen opnieuw definieert.

Lockdownmaatregelen hebben de manier waarop we technologie gebruiken om te werken, te leren en te winkelen volledig veranderd. Voor vele bedrijven in de industrie betekent dit een nieuwe manier van werken. Maar zoals de afgelopen maanden is gebleken, hebben kopers en verkopers de groei van digitalisering omarmt. Er zijn nieuwe mogelijkheden en efficiënties die het beheren van materieel misschien wel beter hebben gemaakt.

Volgens een rapport van Adobe werd er in mei 2020 online 77% meer uitgegeven dan in het jaar ervoor. Experts zijn van mening dat een dergelijke groei vier tot zes jaar zou hebben geduurd als deze in hetzelfde tempo zou worden voortgezet als vóór COVID-19. De verwachting is, dat als de crisis voorbij is, deze verschuiving naar online waarschijnlijk niet zal omkeren. Vaak wordt er over het ‘nieuwe normaal’ gesproken.

Er zijn een aantal redenen waarom Ritchie Bros. een leidende rol kan spelen in de groeiende e-commerce voor de materieelindustrie.

1. Combinatie van veilingterrein en online verkoop

Ten eerste zijn er de fysieke locaties waar Ritchie Bros. wereldwijd actief is. Voorlopig zullen de veilingen online gehouden worden en vormen de Ritchie Bros. veilingterreinen een belangrijke verbinding voor de industrie tussen de ‘echte’ en online werelden. Eigenaren die materieel willen verkopen maar niet vanaf hun eigen locatie, sturen het naar het terrein waar het uiteindelijk door de koper opgehaald wordt. Maar ook voor de kopers, die voor het bieden items van interesse persoonlijk kunnen testen, vergelijken en inspecteren op het terrein.

2. Expertise

De kantoren en veilinglocaties vormen samen de thuisbasis van de Ritchie Bros. teams die voor en achter de schermen actief zijn: de verkoopexperts, de klantenservice, materieelinspecteurs en vele anderen. Alles wat Ritchie Bros. het toonaangevende industriële veilinghuis maakt. Dit brengt ons bij de volgende reden waarom Ritchie Bros. een interessante organisatie is in de groeiende e-commercewereld: de expertise en ervaring die 60 jaar in de industrie met zich meebrengt. En klanten worden niet alleen gerustgesteld doordat ze te maken hebben met een vertrouwde en gerespecteerde naam, er is nog een ander groot voordeel.

3. Gegevens

De gegevens van Ritchie Bros. geven het meest complete beeld in de industrie van de toestand van de wereldwijde materieelsector. Tientallen jaren aan gegevens zijn ondergebracht in een centrale omgeving, waardoor ze kunnen worden uitgesplitst naar geografisch gebied, merk, machinetype, machineleeftijd, werkuren en meer. En vervolgens worden ze gebruikt door zowel kopers als verkopers om de meest geïnformeerde beslissingen te nemen. De omvang van data van Ritchie Bros. gekoppeld aan de technologische mogelijkheden, maken het veilinghuis klaar voor de toekomst.

4. Al een online grootmacht

Bij Ritchie Bros. is online verkoop niet nieuw. In 2002 werd de eerste veiling gehouden met live bieden via internet. Enkele van de grootste online merken in de industrie sloten zich aan bij de Ritchie Bros.-familie, waaronder Mascus en IronPlanet. In 2019 werd 78% van de winnende biedingen in de live veilingen geplaatst via de website of mobiele app. Maar in de nasleep van de corona-pandemie onstond er een belangrijke verschuiving die niet zal omkeren. Het aantal bezoeken aan rbauction.com steeg met 15% tijdens de pandemie en het aantal registraties van nieuwe accounts steeg met 19%. Het aantal gebruikers van de mobiele app nam met maar liefst 90% toe. In de eerste helft van 2020 waren er voor veilingen in Europa en het Midden-Oosten, die sinds maart volledig online worden gehouden vanwege COVID-19, meer dan 30.000 biederregistraties. Het totale aantal bieders naam met 66% toe ten opzichte van vorig jaar.

Het voordeel van Ritchie Bros. is al lange tijd dat het een wereldwijd netwerk combineert met persoonlijke en lokale klantenservice. Het is al tientallen jaren voor vele bedrijven de eerste keuze bij het kopen en verkopen van gebruikt materieel. In veel gevallen vanwege het sterke netwerk van verkopende en kopende partijen. De kracht van het verbinden verschuift weliswaar naar online, maar neemt in intensiteit zeker niet af. Het gaat gewoon over op een digitale omgeving, die het begin is van een nieuw en spannend hoofdstuk voor de industrie.

Zie ook
Ben je geduldig als een schildpad of dominant als een haai? Het begrijpen van alle biedstrategieën kan je helpen om je favoriete biedstrategie te vinden. Ontdek jouw favoriete biedstrategie en haal meer uit veilingen
Naar boven